
Va rugam gasiti in cele ce urmeaza pozitia lui Alexandru Lazescu, PDG al televiziunii publice, 
fata de acuzatiile recente ale unor membri* ai CA: 
 
In primul rand, la acuzatiile calomnioase pe care acestia le fac – ex. „savarsirea unor acte de 
coruptie” – le voi cere acestora sa le probeze in justitie. In al doilea rand, voi clarifica 
neadevarurile pe care unii membri ai CA le disemineaza in presa, cu intentia de a intoxica 
opinia publica si de a destabiliza televiziunea publica, in prag electoral. Dumnealor cunosc 
foarte bine istoricul financiar al institutiei: aproape jumatate din acestia au facut parte din 
consiliile de administratie anterioare, sub care televiziunea publica a inceput sa intre pe 
pierdere si sa acumuleze datorii catre bugetul de stat. 
 
 
*Anne Jugănaru (PSD) 
Cristian Nițulescu (PSD) 
Claudiu Brânzan (PSD) 
Lucia Hossu Longin (PNL) 
Sorin Burtea (SRTv) 
Traian Bărbulescu (SRTv) 
Raico Cornea (minoritati) 
Karen Sebesi (UDMR) 
 
 

1. „(...) Al. Lazescu nu a autorizat plata CAS in ultimii doi ani, de cand a preluat 
conducerea SRTv” 
 
Pana in septembrie 2011, toate platile electronice - inclusiv contributia la bugetul de 
stat - au fost autorizate exclusiv de directorul financiar Cipriana Voicu. Abia ulterior, 
cand Ciprina Voicu s-a retras din motive medicale, eu si actualul director financiar 
contabil, Mihaela Voicu, am inceput sa autorizam platile institutiei.  
Toate deciziile de plata au fost luate in cadrul unui colectiv compus din principalii 
directori de directii si directorul financiar interimar. Le cer membrilor CA sa probeze 
aceasta afirmatie. 
 
Un alt neadevar tine de modalitatea in care se fac aceste plati. O minima 
documentare din partea acestor membri ai CA inainte de a se adresa Presedintelui 
tarii si Primului-Ministru, respectiv inainte de a face declaratii presei, ar fi limpezit 
situatia. Este vorba despre Codul de Procedura Fiscala, care reglementeaza maniera 
de repartizare a sumelor datorate catre bugetul de stat in cazul in care exista popriri 
pe conturi. 
 

Aici as adauga un comentariu: blocajul financiar al TVR nu ar trebui sa constituie o surpriza 
pentru membrii CA care, repet, o parte s-au regasit si in consiliile prezidate de domnul 
Alexandru Sassu, respectiv dl Tudor Giurgiu. TVR a avut unele conturi poprite inca din 
februarie 2010, cand eu nu eram aici, dar dumnealor erau. Chiar in prima zi la TVR, pe 1 iulie 
2010, am resimtit cutremurul financiar al TVR, pe care aveam sa il fac public angajatilor, 
presei si membrilor Parlamentului, la putin timp dupa. TVR avea o obligatie de plata de peste 
5 mil. de dolari catre NBC Universal (incheiat sub conducerea lui Valentin Nicolau), a trebuit 
sa negociez impingerea acestui termen. Daca nu as fi reusit acest lucru atunci, TVR ar fi 
intrat in blocaj financiar chiar de la 1 iulie 2010, in prima mea zi de mandat. 
 

2. „(...) TVR este falimentara, obedienta politic, neprofesionista, intr-un cuvant, 
dezastruasa” 

 



Situatia financiara este critica, intr-adevar. Fara o restructurare si o indexare a taxei TV, 
principala sursa de venituri a TVR, institutia nici nu are cum sa revina pe linia de plutire. Insa 
TVR este departe de a fi „neprofesionista si dezastruasa”. Un sondaj CURS din toamna lui 
2011 arata ca romanii cred despre TVR ca schimbarea in materie de programe merge intr-o 
directie buna; ca TVR progreseaza si se modernizeaza; ca este un post care ii ajuta pe romani 
sa cunoasca lumea; ca este nonviolent, serios si de incredere. 
 
Dati va rog cautare pe Google dupa cuvintele „TVR, sondaj, CURS” si veti vedea cum stam si in 
materie de credibilitate, obiectivitate sau agenda cetateanului. 
 
 

3. „TVR INFO – o inventie a d-lui Lăzescu, despre care nu a suflat o vorba în CA, până în 
ultima clipă” 

 
TVR INFO (lansat in 31.12.2008) nu este o „inventie” a mea, ci a unui CA precedent, dupa cum 
bine stie toata lumea. Era, mult spus, un canal de televiziune, care difuza preponderent 
imagini din trafic sau din parcuri. Dar care - sub acelasi CA precedent, din care au facut parte 
si actualii protestatari - a implicat costuri mari (circa 150.000 de euro pentru ilustratie 
muzicala in 2009).  
 
Am pus impreuna acest canal pe picioare, cu costuri mult mai mici de operare comparativ cu 
ale statiilor de stiri private. Iar CA a avut cunostinta de acest lucru. TVR Info are o viziune in 
spate, cu potential clar de a deveni lider pe piata stirilor de televiziune in cativa ani. A fost 
prima televiziune de stiri care a dezvoltat o aplicatie care sa le permita oamenilor sa vada 
stirile pe telefoanele inteligente si pe tablete, in timp real. Apoi am livrat stiri catre aproape 
un milion de romani din intreaga tara, in urma unui parteneriat cu ZebraPay, companie care 
ofera servicii de plata electronice prin intermediul unor terminale de tip self-service. Este un 
parteneriat unic pe piata media, inovator pentru televiziunea publica. 
 
Recent, am lansat un site de stiri, TVRInfo.ro, care agrega continut informational pe care 
televiziunea publica il produce pentru toate canalele sale. Obiectivul este sa devina unul 
dintre cele mai importante site-uri de stiri din Romania, iar reactia de dupa lansare este 
extraordinara, in special in retelele sociale. 
 
Stirile sunt coloana vertebrala a unei televiziuni publice, iar demersul de a capitaliza pe acest 
segment este cat se poate de firesc.  
 
Demersul de a decredibiliza insa progresul televiziunii publice si de a-i leza imaginea este 
insa penibil, condamnabil, cu atat mai mult cu cat el vine din interior, chiar din partea unor 
membri CA. Cum mai putem vorbi despre progres – sau chiar despre o reformare a 
televiziunii publice – cu o astfel de atitudine? 
  
 

4. „TVR Interactiv – proiectul de suflet a d-lui Lăzescu. Un buget anual de productie de 
150.000 de euro, salarii de 60.000 de euro pe lună! CA încă nu a aflat valoarea 
contractului cu firma „Publyo.com”, agreată de dl. Lăzescu, care folosește, însă, o 
platformă de lucru gratuită pe web(!), rezultatul fiind acela că SRTV este, probabil, 
singura televiziune din lume care încă nu are un sistem video web!” 

 
 
As dori sa le reamintesc domniilor sale ca valoarea contractului la care membrii CA al SRTv 
fac referire este publica. Informatia a fost trimisa si presei la 18 mai 2012, cu trei zile inainte 
de lansarea Tvrinfo.ro, noul site de stiri al TVR. Domniile lor primesc si newsletterul 
electronic saptamanal al TVR, in care informatia se regaseste de asemenea: "Site-ul 



tvrinfo.ro e dezvoltat in parteneriat cu Publyo, companie desemnata in urma unei selectii de 
oferte care a avut loc la sfarsitul anului trecut (...).Costul serviciilor de proiectare si 
dezvoltare web, precum si evaluarea tehnica si mentenanta pe o perioada de 48 de luni se 
ridica la 14.600 euro”. 
Bugetul de salarii al angajatilor TVR Interactiv care se ocupa de cele cinci proiecte din zona 
online programate pentru acest an este de 28.000 euro lunar (inclusiv sporurile prevazute de 
CCM si contributiile SRTv), deci mai putin de jumatate din suma vehiculata de cei opt membri 
CA (60.000 euro lunar). 
 
De asemenea, afirmatia potrivit careia "SRTv este, probabil, singura televiziune din lume care 
inca nu are un sistem video web!" denota fie lipsa de documentare, ca in situatiile descrise 
mai sus, fie nepricepere, fie rea-credinta. Toate site-urile TVR - tvr.ro, tvrinfo.ro precum si 
site-uri dedicate unor evenimente precum Eurovision sau Campionatul European de Fotbal - 
au atat streaming live cat si materiale video inregistrate.  
 
Succesele TVR in materie de webcasting, atat la Festivalul George Enescu, cat si la Selectia 
Nationala a Eurovision sunt de notorietate. TVR a primit chiar felicitari de la EBU pentru 
faptul ca Romania s-a aflat in top 5 european la audienta pe Internet a finalei romanesti 
Eurovision. Membrii CA au fost informati cu privire la aceste lucruri, atat prin comunicatele 
pe care le primesc o data cu jurnalistii, cat si prin intermediul newsletterului si a Intranetului. 
 
Este ingrijorator faptul ca opt membri ai CA – care detin parghiile financiare si strategice ale 
serviciului public de televiziune – nu au cunostintele si priceperea minime necesare in 
intelegerea fundamentala a mecanismului si tendintelor industriei. A nu migra spre web 
acum, folosindu-te de noile tehnologii, si a nu fructifica tot continutul produs de TVR in cei 55 
de ani de existenta – o adevarata comoara, pe care televiziunile private nu o au – ar fi o 
greseala fatala.  
 
La momentul preluarii functiei, de site-ul TVR se ocupau doar 8 redactori din cei 3.292 de 
angajati. Traficul site-ului televiziunii publice, cu sase canale, era comparabil cu al unor ziare 
locale. Ce inseamna acest numar - opt oameni - pentru televiziunea cu cea mai mare 
productie de pe piata? 
 
Interactivitatea cu publicul nu e un moft, nu e o inventie. E o necesitate. As indrazni chiar sa ii 
spun salvarea televiziunii publice, pe termen lung. 
 
 

5. „(...) Sub pretextul că fotbalul costă mult mai mulți bani decât poate aduce din 
publicitate, Lăzescu a cedat către TV Dolce drepturile pentru toate competițiile 
sportive importante, contra a jumătate de campionat din Liga lui Mitică! În curând, 
vom vedea la Dolce meciuri din Campionatul European de fotbal care stă să înceapă, 
transmisiuni de la Olimpiada de la Londra, după cum am văzut cu toții deja meciuri 
din Liga Campionilor. Ce a căpătat TVR în schimb? 17 meciuri din 34 din Liga lui 
Mitică din recent încheiatul campionat. Ce a difuzat? Un singur meci!” 

 
Sublicentierea nu numai ca a fost un demers legal, ci si necesar in contextul financiar actual. 
O solutie care imbinat dorinta de a oferi fotbal telespectatorilor TVR cu importanta reducerii 
efortului financiar.  
 
In primul rand, cifra de 34 este gresita. TVR a achizitionat 51 de meciuri pe 3 sezoane. Am 
difuzat un singur meci pana acum din motive strategice. Dat fiind ca oferta TVR in materie de 
fotbal a fost generoasa in aceasta perioada – Champions League, CE de Fotbal - , vom oferi 
restul de 50 de meciuri in urmatoarele doua sezoane. Daca am fi achizitionat singuri aceste 
meciuri, costurile ar fi fost de, poate, opt ori mai mari. Membrii CA au fost informati cu privire 



la aceste aspecte la momentul respectiv, cand presiunea de a achizitiona Liga I era uriasa. 
Solutia gasita este avantajoasa si a scutit TVR de multe milioane de euro. In plus, TVR va 
difuza toate meciurile de fotbal de la CE si toate competitiile principale de la JO. 
 
 

6. „Aceste angajări, cca 600! la număr, au fost aprobate exclusiv de către 
dl Alexandru Lăzescu, președintele – director general al SRTV.” 
 
Numarul este departe de a fi adevarat. Diferenta dintre iunie 2010 si aprilie 2012 este de 45 
de persoane. In conditiile in care am relansat un canal de stiri, am reimprospatat grilele cu 
productii noi si avem cateva proiecte de dezvoltare pe web de anvergura. 
 
 

*** 
 
 

Lista de neadevaruri si speculatii din partea celor opt membri CA este lunga, insa nu e demn 
pentru organizatia pe care o reprezint sa raspund cu aceeasi moneda la atacuri comandate 
politic. Voi face insa cateva comentarii pe marginea situatiei de fapt actuale: 
  
• Cei care vor o televiziune publica slabita si hartuita politic sunt mai multi decat cei 
care o vor puternica. Am spus acest lucru inca din primul meu email catre angajatii TVR si 
catre jurnalisti, in 2010. Mi-am asumat ostilitatea climatului atunci, asa cum mi-l asum si 
acum. Mi-am asumat rolul de manager de criza atunci, mi-l asum in continuare. 
 
• Majoritatea televiziunilor publice europene se afla in suferinta, exista cazuri mai 
dificile chiar decat in Romania. Unele au fost sicanate politic pana au ajuns sa fie subordonate 
– prin modul de finantare – direct Guvernului. Altele si-au vazut trunchiata activitatea, 
pierzand astfel un start important catre viitorul in televiziune, care este digital. 
 
• Redresarea si modernizarea TVR au fost si raman principalele mele obiective, ca 
director general al televiziunii publice. Pe palierul dezvoltarii catre web si noile tehnologii, al 
interactiunii cu publicul, am pus pe picioare multe proiecte, in premiera pentru TVR. 
 
• Dar mi-e dificil sa imi asum aceleasi obiective si in calitate de presedinte al CA, in 
lipsa unei coagulari de energii si de preocupari in jurul acestui obiectiv, vital in opinia mea.  
 
• Apreciez grija colegilor din CA pentru cheltuirea banului public, dar le amintesc 
totodata ca indecizia CA de pana acum nu a facut decat sa adanceasca starea de fapt actuala. 
Lipsa de asumare de catre CA – de acum, dar si din mandatele trecute – a unui plan de 
restructurare din temelii a TVR a condus la rezultatele financiare care se vad.  
 
• Modul de functionare a televiziunii publice este defect si va ramane defect, legea fiind 
depasita si permitand intruziunea politicului in administratia televiziunii. Am spus-o si o 
repet. Ce politicieni au avut curajul, il au sau il vor avea sa schimbe paradigma? 
 


