
1 

 

CONCLUZIILE COMISIEI DE ETICĂ ŞI ARBITRAJ ÎN CAZUL 
SESIZĂRILOR PRIVIND REFLECTAREA ÎN JURNALELE TVR A CONCERTULUI 

SUSŢINUT LA CLUJ-NAPOCA ÎN 16 AUGUST DE TRUPA MAGHIARĂ “BEATRICE” 
 ŞEDINŢELE DIN 19, 21, 22, 23 ŞI 28 SEPTEMBRIE 2016  

 
 

Prezenţi: Horia Gruşcă (preşedinte), Cristina Andrei, Gabriela Avram, Răzvan Butaru, 

Sándor Kacsó, Ioana Mureşan, Marian Voicu (membri) 

 
Absenţi: Sándor Kacsó (şedinţele din 19, 21, 22 şi 23 sept.); 
 Cristina Andrei (şedinţele din 19 şi 28 sept.) 
 Răzvan Butaru (şedinţa din 23 sept.) 

Marian Voicu (şedinţa din 28 sept.) 
 

Invitaţi: Diana Apahidean, jurnalist; Adrian Rozenberg, producător executiv TVR Cluj; 

Andreea Iatagan, editor Ştiri (şedinţa din 19 sept.) 

Elena Hebean, producător jurnal; Cosmina  Grigore, editor Ştiri; Raluca 

Dumitrof, editor Ştiri; Szoke Szilard, operator imagine TVR Cluj (şedinţa din 21 

sept.) 

Claudiu Lucaci, director Direcţia Ştiri; Romeo Couţi, director TVR Cluj (şedinţa 

din 23 sept.); 

 

Ordinea de zi:  

Sesizările adresate Comisiei de etică şi arbitraj de către dl Gergely Balázs, în 

numele organizatorilor Zilelor Culturale Maghiare din Cluj, dl Adrian 

Szelmenczi, din partea organizaţiei neguvernamentale ActiveWatch şi de un 

grup de 29 de angajaţi şi colaboratori ai TVR Cluj, referitoare la modul în care 

în care a fost reflectat în jurnalele TVR concertul susţinut la Cluj-Napoca de 

trupa maghiară “Beatrice”. Semnatarii sesizărilor reclamă absenţa punctului 

de vedere al organizatorilor în jurnalul difuzat în 17 august (TVR1, ora 19.00), 

trunchierea poziţiei exprimate de reprezentantul acestora în 18 august (TVR 

2, 12.00), ca modul “tendenţios” în care au fost concepute ştirile dedicate de 

TVR evenimentului menţionat.  



2 

 

1. Punctele de vedere ale responsabililor editoriali: 

După audierea prin telefon a jurnalistei Diana Apahidean, semnatara ştirii în cauză, a 

operatorului de imagine Szoke Szilard, care a filmat evenimentul, a producătorului executiv 

TVR Cluj Adrian Rozenberg, a Andreei Iatagan, Cosminei Grigore şi Ralucăi Dumitrof, editori 

la secţia corespondenţi a Ştirilor TVR, a Elenei Hebean, producătorul jurnalelor din 17 şi 18 

august, a directorului Ştirilor TVR, Claudiu Lucaci şi a directorului TVR Cluj, Romeo Couţi, 

membrii Comisiei de etică şi arbitraj au reţinut următoarele informaţii, explicaţii şi puncte 

de vedere relevante pentru cazul analizat:  

 

Diana Apahidean, jurnalist 

 Spune că în data de 17 august, producătorul executiv Adrian Rozenberg nu a acceptat să 

avizeze materialul pentru difuzare în forma pe care i-a prezentat-o, considerându-l 

incomplet şi sugerându-i să adauge explicaţiile unui avocat privind reglementarea 

afişării simbolurilor fasciste, rasiste sau xenofobe (O.U.G. nr.31/2002, n.n.). Califică 

această solicitare ca fiind o formă de “cenzură” şi argumentează că editorul Andreea 

Iatagan i-a transmis de la Bucureşti “că nu mai au nevoie de nimic, că materialul este 

complet”, deşi cunoştea obiecţiile responsabilului editorial de la Cluj; 

 Întrebată cine întocmeşte, potrivit procedurilor, lista zilnică de materiale propuse spre 

difuzare la Bucureşti, afirmă că sumarul este înaintat de producătorul de la Cluj, dar că 

“şi reporterii fac propuneri”; 

 Susţine că a trimis la Bucureşti textul ştirii la ora 17.08, iar la 18.20 a transferat 

electronic ştirea montată integral; consideră că exista un timp rezonabil pentru ca editorii 

de la Bucureşti să remonteze materialul pentru difuzarea în jurnalul de la ora 19.00; 

 Spune că imediat după difuzarea jurnalului i-a semnalat telefonic editorului Andreea 

Iatagan absenţa din materialul prezentat pe post a poziţiei organizatorilor evenimentului 

şi că i s-a promis că “în jurnalele următoare se va repara greşeala”; întrebată de 

comisie dacă a primit explicaţii despre cauza aceastei erori, spune că i s-a comunicat că 

“a fost o greşeală de montaj, în montaj”; 

 Afirmă că a vorbit cu editorii de la Bucureşti şi după ce a observat că sincronul 

organizatorului difuzat în 18 august pe TVR 2 era incomplet, primind asigurări că se va 

reveni cu mesajul integral; 



3 

 

 În legătură cu “controversele” invocate ca subiect al reportajului realizat, spune că 

acestea vizau atât mesajele “cu caracter iredentist” pentru care era cunoscută formaţia 

“Beatrice”, cât şi prezentarea în debutul concertului de la Cluj a unor imagini cu Hitler, 

Stalin şi ISIS; adaugă că există cazuri recente în care oameni care “au strigat Allahu 

Akbar în spaţiul public” au fost arestaţi; 

 Admite că în timpul filmării nu cunoştea înţelesul versurilor primei piese interpretate în 

concert (Utálom a XX. századot /Urăsc întreg secolul XX, n.n.), dar spune că a citit 

traducerea înainte de a redacta ştirea; consideră că versurile cântecului transmit 

“anumite mesaje subliminale” şi citează ca exemplu, la solicitarea comisiei :“Horthy a 

venit pe un cal alb, Stalin a venit cu tancul, Hitler şi-a adus arma minune…”, text asociat 

cu harta Ungariei Mari proiectată pe fundal; 

 Întrebată dacă în timpul concertului a apelat la operatorul de imagine Szoke Szilard 

pentru a-i traduce semnificaţia cântecului, susţine că acesta s-ar fi eschivat să 

răspundă “clar şi concis”, dar că şi el a fost “şocat” la proiectarea imaginilor în discuţie; 

 Afirmă că are cunoştinţă despre exceptarea manifestărilor artistice din legea care 

interzice afişarea simbolurilor fasciste, dar consideră că este în sarcina poliţiei să 

stabilească această eventuală încadrare; este însă de părere că spectatorii care nu 

cunosc limba maghiară ar fi trebuit să beneficieze de o traducere “cum se face la operă” 

sau “să se anunţe la microfon că toate mesajele sunt îndreptate împotriva” personajelor 

proiectate pe ecranul din spatele scenei; 

 Referitor la criteriile după care şi-a selectat interlocutorii care să susţină opiniile pro şi 

contra asupra concertului, spune că dl Cosmin Puriş - care a asistat la concert şi care i-

a sugerat acest subiect printr-un articol publicat în ziarul local “Făclia” în 16 iulie a.c. - 

este un ziarist care cunoaşte bine repertoriul trupei “Beatrice” în urma unei investigaţii 

făcute în 2009 într-o “tabără paramilitară” din Ungaria; admite că al doilea interlocutor, 

analistul politic Adrian Ivan, nu a participat la spectacol, dar spune că acesta şi-a putut 

forma o opinie întrucât în 17 august “toată lumea vorbea despre concert”; 

 Întrebată dacă nu a avut în vedere şi intervievarea solistului Nagy Feró, spune că ar fi 

fost irelevantă pentru că “el are dreptul să cânte orice”; la observaţia comisiei că 

această afirmaţie contrazice presupusa încălcare a legii sugerată în material, e de 

părere că “este vina organizatorilor” care ar fi trebuit să cunoască repertoriul trupei 

înainte de a o invita; 



4 

 

 Este convinsă de faptul că neprelungirea contractului său de colaborare cu TVR Cluj 

reprezintă o “pedeapsă” pentru reportajul pe care l-a realizat şi îi atribuie această 

decizie producătorului executiv Adrian Rozenberg; întrebată de membrii comisiei dacă 

nu cumva TVR Cluj a renunţat la toţi colaboratorii din motive financiare, susţine că “sunt 

(colaboratori) care au rămas”; 

 Afirmă că după refuzul producătorului executiv de a-i difuza reportajul în jurnalul 

regional al  TVR Cluj i-ar fi adresat un memoriu directorului studioului Romeo Couţi, dar 

că nu a primit niciun răspuns. 

 

Szoke Szilard, operator imagine, TVR Cluj 

 Susţine că iniţial s-ar fi stabilit să meargă singur la concertul respectiv şi să filmeze 

“exact piesele” care i-au fost în prealabil “arătate pe youtube”, în cazul în care acestea 

ar fi fost interpretate; ulterior, producătorul executiv  a “insistat” să meargă şi 

reporterul Diana Apahidean la filmare; 

 Spune că în timpul concertului nu ar fi sesizat semne de nemulţumire în rândul 

publicului (“n-am observat să fie cineva revoltat de gesturi sau cuvinte”; admite că au 

existat spectatori “uimiţi” de ceea ce văd la începutul concertului, dar crede că 

probabil, ca şi el, “se aşteptau la altceva”; 

 Afirmă că s-a străduit să-i traducă reporterului textele apărute pe ecran “cât s-a putut, 

că se schimbau destul de des”; adaugă că, dacă “dacă ar fi vrut să întrebe 100% ce 

scrie acolo, (...) oricum avem o redacţie maghiară în care sunt traducători autorizaţi 

mult mai buni (...) din maghiară în română”;  

 Întrebat dacă i se pare că ştirea difuzată reflectă evenimentul la filmarea căruia a 

participat, spune că “Nu, nu a fost nimic indecent acolo. (...) M-a intrigat că a băgat 

imaginile alea de pe youtube, care nici măcar nu erau din ziua concertului” şi despre 

care nici nu ştie “dacă erau filmate în România”;  

 Rugat să comenteze dacă în timpul concertului s-ar fi petrecut ceva provocator, neagă, 

subliniind că solistul Nagy Feró “chiar a vorbit şi în limba română spectatorilor, adică 

celor care erau vorbitori de limbă română”; 



5 

 

 Consideră că nu au existat elemente pentru “o ştire”, opinie profesională pe care şi-a 

exprimat-o atât imediat după spectacol, cât şi a doua zi dimineaţă în redacţie, când le-a 

spus colegilor că “am fost degeaba” la concert;  subliniază că lipsa oricăror incidente 

chiar l-a bucurat pentru că “ar fi fost jenă şi pentru mine să fi cântat nişte lucruri care 

n-au ce căuta într-o piaţă publică, la atâţia oameni”; 

 Spune că a doua zi după concert a filmat împreună cu Diana Apahidean interviul cu 

jurnalistul Cosmin Puriş, cel care “a scris un articol înainte cu o zi, cum că va cânta 

această formaţie şi că are piese antiromâneşti (...) şi de aceea ne-am şi dus la concertul 

respectiv”;  

 

Adrian Rozenberg, producător executiv TVR Cluj 

 Spune că filmarea concertului trupei “Beatrice” s-a făcut la iniţiativa Dianei Apahidean; 

întrucât în seara de 16 august a aflat că la eveniment a fost trimis doar operatorul de 

imagine Szoke Szilard, i-a cerut jurnalistei care-şi asumase subiectul să-l însoţească 

pe acesta pe teren, explicându-i că “poate trebuie luat un sincron şi doar nu o să ţină 

cameramanul microfonul”; 

 Afirmă că în dimineaţa zilei de 17 august, la şedinţa de sumar, Diana Apahidean a 

anunţat că are un subiect de la concertul trupei “Beatrice”, “o formaţie controversată 

pentru că în urmă cu mai mulţi ani a cântat un cântec imperialist şi la concert (...) au 

arătat imagini cu Hitler, Stalin, ISIS şi Horthy“; 

 Susţine că, în baza experienţei sale în tratarea unor subiecte pe astfel de teme,  i-a 

atras atenţia ziaristei că demersul ei jurnalistic “trebuie să fie impecabil, să nu lase 

niciun semn de întrebare, să nu poată fi combătut”; 

 În spiritul exigenţei de mai sus, spune că i-a sugerat să apeleze la “specialişti în 

antisemitism, xenofobie, (să obţină) reacţii din partea autorităţilor, să se citeze legea”;  

susţine că a fost de acord cu propunerile dnei Apahidean, care i-a nominalizat ca 

posibili intervievaţi pe prof. univ. Andrei Marga, dr. Zoltan Tibori-Szabó (specialist în 

comunicare şi antisemitism care predă la Cluj şi în Statele Unite) şi rectorul Ioan Aurel 

Pop de la Universitatea Babes Bolyai; 

  Afirmă că la ora 17 materialul propus conţinea părerea unui jurnalist - dl Cosmin 

Puriş,   a unui analist politic – dl Adrian Ivan, şi punctul de vedere al organizatorilor; 



6 

 

spune că, întrucât leadul ştirii nu era susţinut de opiniile unor specialişti, ca şi felul 

“tendenţios” în care era folosită ambianţa unui concert din 2009 din Ungaria la 

începutul ştirii l-au determinat să considere ştirea ca fiind nedifuzabilă; 

 Legat de ultimul aspect menţionat, povesteşte că a şi făcut un experiment în redacţie şi 

că, după ce le-a arătat jurnaliştilor prezenţi textul ştirii, aceştia au reacţionat “măi, dar 

este foarte grav ce au făcut ungurii ăştia la Zilele Culturale Maghiare!”; 

 Spune că, în concluzie, i-a transmis dnei Apahidean că materialul “este incomplet” şi a 

rugat-o să caute specialiştii conveniţi în discuţia de dimineaţă; adaugă că o poziţie 

profesională similară cu a sa a exprimat şi producătorul Sandu Mureşan, responsabilul 

Jurnalului regional TVR Cluj din acea zi; 

  Susţine că, întrebat la scurt timp de directorul TVR Cluj Romeo Couţi care sunt motivele 

pentru care a “blocat” ştirea respectivă, i-a explicat că nu este vorba de cenzură, ci de un 

material incomplet, “un demers jurnalistic care nu se susţine în forma asta”; 

  Afirmă că superiorul său ierarhic i-ar fi spus că îi respectă decizia editorială în ceea ce 

priveşte nedifuzarea la TVR Cluj, dar că “ştirea va intra oricum la Bucureşti”; întrebat 

de comisie dacă ştie de unde avea şeful său certitudinea că reportajul vă fi difuzat în 

Jurnalul TVR, presupune că dl Couţi ar fi putut primi asigurări în acest sens din partea 

directorului Ştirilor, dl Claudiu Lucaci;  

 Spune că înainte de ora 19.00 a avut o discuţie telefonică cu editorul secţiei 

corespondenţi de la Bucureşti, Andreea Iatagan, căreia i-a prezentat obiecţiile sale 

profesionale legate de forma în care se află reportajul trimis, dar că a înţeles de la 

aceasta că producătorilor Ştirilor TVR “li s-a părut ok” materialul transmis; 

 Întrebat dacă au existat reproşuri pentru ştirea difuzată adresate TVR Cluj de către 

organizatorii “Zilelor Culturale Maghiare”, spune că directorul său “a fost sunat de 

organizatori, cu atât mai mult cu cât a existat un contract de coproducţie prin care ei 

ne-au acoperit costurile cu combustibilul pentru a realiza emisiuni cu DSNG-ul din 

centrul oraşului” de la evenimente; 

 Dezminte categoric susţinerea dnei Apahidean potrivit căreia ar fi fost “pedepsită” prin 

neprelungirea contractului de colaborare, şi afirmă că, în urma reducerii din august a 

bugetului pe 2016 la toate capitolele, pe baza hotărârilor Comitetul Director, s-a ajuns 

la suspendarea contractelor tuturor colaboratorilor, în număr de opt. 



7 

 

Andreea Iatagan, editor ştiri corespondenţi, Direcţia Ştiri 

 Susţine că reportajul în discuţie nu figura pe lista de subiecte anunţate în dimineaţa de 

17 august de TVR Cluj, fiind propusă mai târziu în timpul zilei; confirmă că a discutat 

personal despre apariţia acestui nou subiect cu “Diana Apahidean, care era împreună 

cu producătorul”; 

 Întrebată cine a fost producătorul de la TVR Cluj care, potrivit procedurilor, i-a 

recomandat subiectul pentru jurnalul de la Bucureşti deşi materialul nu avea acceptul 

de difuzare pe plan local, spune că nu-şi mai aminteşte numele acestuia; adaugă că la 

acel moment nu ştia că reportajul fusese respins la Cluj; 

 Spune că imediat după primirea textului de la Cluj, în jurul orei 17, producătorul 

jurnalului Elena Hebean l-a citit şi “a simţit nevoia să se consulte cu (directorul) 

Claudiu Lucaci”; 

 Afirmă că, în urma discuţiei, cei doi responsabili editoriali au decis că “acea ştire intră”, 

cu condiţia să se sublinieze clar în text că “prima ambianţă din acel material (imaginile 

youtube de la concertul “Beatrice” din 2009 din Ungaria, n.n.) reprezenta concertul de 

acum câţiva ani”; 

 Arată că, în ceea ce o priveşte, i s-a cerut doar ca în intro-ul ştirii să adauge precizarea 

că ediţia din acest an a fost cea de-a şaptea a Zilelor Culturale Maghiare la Cluj-

Napoca; precizează că, dat fiind programul său de lucru, nu a mai avut nicio altă 

implicare editorială în difuzarea din 17 august a materialului; 

 Subliniază că materialul montat de la Cluj a ajuns după 18.30, adică“foarte târziu” în 

condiţiile în jurnalul era programat la ora 19.00 şi explică faptul că “niciodată nu se dau 

ştirile fix cum vin montate de la ei, se repune voce, se fac modificări la noi în redacţie”; 

 Menţionează că în cursul serii a avut o discuţie telefonică cu Adrian Rozenberg, 

producătorul executiv de la Cluj, şi că acesta a întrebat-o dacă ştirea pe care el a 

considerat-o incompletă a fost acceptată la difuzare la Bucureşti şi că i-a confirmat 

acest lucru; 

 Spune că a participat la realizarea ştirii din 19 august “când s-a încercat să se facă o 

ştire completă şi care să arate că nu a fost nicio intenţie de a distorsiona”; 

 



8 

 

Elena Hebean, producător jurnal 

 Spune că a aflat de propunerea subiectului concertului de la Cluj în 17 august “după 

prânz” de la editorul secţiei corespondenţi Andreea Iatagan; susţine că, aşa cum i-a 

fost prezentată iniţial, ştirea era că “o parte din Cluj, din ziarişti, cei care au fost 

prezenţi la concert şi chiar şi autorităţi” erau nemulţumiţi de invitarea trupei “Beatrice” 

la Zilele Cuturale Maghiare; 

 Afirmă că a cerut lămuri suplimentare despre amploarea nemulţumirilor (inclusiv dacă 

există pe facebook), despre contextul în care au apărut “controversele” invocate şi că a 

insistat pentru prezentarea poziţiei organizatorilor concertului, care lipsea din prima 

variantă a materialului; 

 Întrebată dacă în opinia sa ştirea era susţinută de suficiente elemente, spune că “nu 

erau toate elementele care să susţină, dar ţinând cont de faptul că era un ziarist din 

Cluj, am zis că putem pune în contrapondere cu organizatorul”; la întrebarea comisiei, 

confirmă că s-a consultat în privinţa subiectului şi cu directorul Ştirilor, Claudiu Lucaci;  

 Întrebată dacă nu a considerat necesar să afle semnificaţia versurilor piesei din debutul 

concertului de la Cluj, afirmă că a cerut acest lucru, i s-a spus că există o traducere, 

dar că la ora 19.00 când ştirea a intrat în montaj a constatat că traducerea lipsea; 

adaugă că, în aceste condiţii, “a mers pe mâna” reporterului de la TVR Cluj, care 

spunea că “mesajele sunt iredentiste”; 

 La observaţia comisiei că reportajul difuzat amestecă tema mesajului iredentist, 

susţinută cu imagini filmate în 2009 în Ungaria, cu proiectarea imaginilor dictatorilor 

Hitler şi Stalin la concertul de la Cluj, admite că “ştirea nu a fost foarte corect 

structurată”; ţine însă să adauge că deficienţele structurale ale ştirii nu justifică 

acuzaţiile celor care spun că ar fi fost îndreptată împotriva maghiarilor; 

 Spune că a făcut cîteva modificări pe textul iniţial al ştirii, dar că “90% a rămas la fel ca 

la Cluj”; precizează că a ţinut să se specifice că imaginile de arhivă “sunt din 2009 şi că 

au fost cântate în altă parte, la un alt concert, nu în România”; subliniază că i-a cerut 

editorului Cosmina Grigore să păstreze textul revizuit şi să corecteze doar eventualele 

greşeli gramaticale; 

 Nu îşi explică de ce editorul, “în dorinţa de a scurta un pic ştirea”, a intervenit în text, 

eliminând precizarea privind concertul din 2009, fraza care introducea poziţia 



9 

 

reprezentantului organizatorilor şi fragmente din sincronul acestuia, cu atât mai mult cu 

cât susţine că le-a solicitat jurnaliştilor din subordine “să nu se grăbească”. Consideră că 

tot din grabă şi neatenţie editorul Raluca Dumitrof, care a supravegheat montajul 

materialului, nu a observat că  a fost omisă întreaga declaraţie a organizatorului 

concertului; 

 Recunoaşte că ceea ce s-a întâmplat a fost un lanţ de greşeli individuale pentru care, în 

calitatea sa de producător, se consideră răspunzătoare.      

 

Cosmina Grigore, editor ştiri 

 Spune că, în opinia ei, imaginile youtube de la un concert din 2009 cu care începea ştirea 

de la TVR Cluj reprezentau un element de background care ar fi trebuit plasat ca atare, 

la finalul reportajului; explică însă că o astfel de modificare necesita timp, în condiţiile în 

care mai erau doar două minute până când materialul trebuia să intre în montaj; 

 Susţine că a eliminat fraza iniţială în care se sublinia că imaginile sunt filmate în urmă 

cu şapte ani pentru a face “să nu fie atât de flagrant că am început cu background-ul” şi 

că i s-a părut suficientă aplicarea înscrisului “2009” pe secvenţa respectivă; 

 În legătură cu trunchierea declaraţiei organizatorului, spune că sincronul trebuia 

scurtat întrucât era “imens (…) în economia jurnalului”; nu-şi aminteşte ca producătorul 

Elena Hebean să-i fi cerut să păstreze sincronul integral, aşa cum a susţinut în faţa 

comisiei; 

 Afirmă că îşi asumă modificările pe care le-a operat în text şi spune că a acţionat în baza 

obligaţiilor sale profesionale.  

 

Raluca Dumitrof, editor ştiri 

 spune că în 17 august a preluat ştirea de la Cluj pentru montaj după ora 19.00, când şi-a 

finalizat celelalte materiale repartizate; 

 subliniază că, întrucât a lipsit două ore din redacţie, nu cunoştea subiectul materialului, 

aşa că a fost nevoită să monteze “la prima vedere”; 



10 

 

 consideră că existenţa în material a două declaraţii telefonice succesive cu voci 

asemănătoare, ca şi faptul că s-a lucrat sub presiunea timpului, au făcut-o să creadă că 

este vorba de un singur intervievat şi să omită astfel din montaj poziţia exprimată de 

organizatorii evenimentului de la Cluj. 

 

Claudiu Lucaci, directorul Direcţiei Ştiri 

 Spune că în 17 august, în jurul orei 17, a fost sunat de directorul TVR Cluj Romeo Couţi 

care l-a prevenit, fără să intre în detalii, că de la TVR Cluj va fi trimis la Bucureşti un 

material care nu figura în previziunile de dimineaţă; 

 Afirmă că la scurt timp după această convorbire a fost chemat de producătoarea Elena 

Hebean, care i-a arătat pe calculator textul primit de la Cluj, spunându-i că i se pare o 

ştire “sensibilă” şi întrebându-l dacă materialul este “difuzabil”; i-a răspuns că, de 

principiu, nu vede nicio problemă “dacă are toate părţile, dacă (subiectul) este real şi 

dacă (autorul) îşi asumă...”; 

 Spune că a fost intrigat de faptul că o ştire “la zi” începea cu imagini de la un eveniment 

petrecut în 2009 şi a recomandat ca informaţia să fie precizată limpede în text, chiar 

dacă aceasta însemna repetarea indicaţiei de pe ecran; adaugă că tot atunci a sugerat 

şi modificarea intro-ului ştirii, care i s-a părut “cam agresiv”; 

 Consideră că felul în care era redactată ştirea, cu sincroane intercalate, complica 

foarte mult o eventuală încercare de refacere a materialui, în condiţiile în care acesta a 

fost trimis după ora 18.30 iar jurnalul începea la 19.00; 

  Spune că după încheierea jurnalului a fost sunat din nou de către directorul TVR Cluj, 

care i-a atras atenţia că din reportajul difuzat despre Zilele Culturale Maghiare a lipsit 

poziţia exprimată de organizatori. Precizează că i-a cerut imediat producătorului Elena 

Hebean ca a doua zi să refacă materialul cu sincronul omis, atrăgându-i atenţia că “e 

foarte grav ce aţi făcut”; 

 Menţionează că gravitatea situaţiei l-a determinat să le solicite note explicative 

responsabililor editoriali. Spune că din răspunsurile primite a dedus că “au fost două 

greşeli”: prima i-ar fi aparţinut jurnalistei Raluca Dumitrof care l-a montaj a omis să 

introducă sincronul organizatorului şi a doua a editorului Cosmina Grigore, care a 



11 

 

eliminat “textul explicativ” pe care el l-a cerut “în mod necesar să apară despre 

imaginile din 2009”; 

 Subliniază că a luat aceste măsuri înainte ca Preşedintele Director General să-i 

transmită o cópie a sesizării adresate conducerii TVR de către organizatorii Zilelor 

Cuturale Maghiare de la Cluj, în care se cerea rectificarea materialului difuzat în 

jurnalul din 17 august; atrage atenţia că petiţia organizatorilor a fost transmisă în data 

de 18 august, dată la care “noi déjá făcuserăm rectificarea” în jurnalul de la ora 12.00, 

transmis pe TVR 2; 

 La observaţia comisiei că este vorba de o “rectificare” discutabilă, din moment ce în 

documentul trimis TVR organizatorii apreciază că în varianta difuzată în 18 august 

declaraţia reprezentatului lor a fost “trunchiată şi scoasă din context”, spune că în 

montajul refăcut a fost introdus exact sincronul omis la montaj în ziua anterioară; 

 După confruntarea transcrierii ştirii originale cu a celei difuzate în 18 august, admite că 

editorul a “tăiat din sincron aiurea (…) gândindu-se cum să mai scurteze” materialul; 

consideră că editorul nu ar fi trebuit să facă acest lucru fără acordul producătorului; 

 Întrebat care au fost argumentele pentru care la Bucureşti s-a decis difuzarea ştirii, în 

condiţiile în care responsabilul editorial de la TVR Cluj a considerat-o incompletă, 

spune că nu avea cunoştinţă că reportajul nu primise acceptul producătorului executiv 

Adrian Rozenberg şi nici pe cel al producătorului Sandu Mureşan: “Eu nu am de unde să 

ştiu cine validează, dacă validează, dacă intră la Cluj o ştire. Orice ştire trimisă la 

Bucureşti este validată din punctul nostru de vedere”; 

 Spune că nu înţelege cum a ajuns ştirea la Bucureşti fără să fie avizată de un responsbil 

editorial de la Cluj: “Trimiterea oricărei ştiri se face pe canalul normal, dar nu de către 

o persoană de la TVR Cluj sau TVR Iaşi, se face de către responsbil, se face de către cel 

care ţine legătura cu Bucureştiul…” 

 La observaţia comisiei că telefonul prin care directorul TVR Cluj l-a prevenit asupra 

transmiterii acestei ştiri poate fi interpretat ca o formă de “garanţie” din punct de 

vedere editorial, ţine să precizeze că dl Romeo Couţi nu a făcut decât să-l anunţe că 

“aveţi o ştire pe care o trimitem” la Bucureşti şi că nu a pledat în niciun fel pentru 

difuzarea materialului; admite însă că, nefiind informat despre obiecţiile producătorului 

executiv de la Cluj, “mi-a creat imaginea că este o ştire, că este validată de ei”; 



12 

 

 Afirmă că, în baza informaţiilor noi şi a imaginii de ansamblu pe care o are acum, ştirea 

respectivă nu ar fi trebuit difuzată; explică însă că responsabilii Jurnalului TVR de la 

Bucureşti au considerat că este într-adevăr vorba de un “incident (…), vin unii şi încalcă 

legea”, aşa cum “spunea ştirea”, şi că “toată lumea a fost convinsă (…) că ştirea este 

garantată de Cluj”. 

 

Romeo Couţi, director TVR Cluj 

 Rugat să lămurească neclarităţile privind transmiterea materialului de la TVR Cluj la 

Bucureşti, spune că, în general, relaţia este între producători, care stabilesc dimineaţa 

lista subiectelor; 

 La observaţia comisiei că în cazul în discuţie subiectul a fost propus pentru jurnalul TVR 

ulterior şedinţei de dimineaţa, admite că există şi situaţii speciale, dar spune că, în 

general, Bucureştiul este cel care solicită transmiterea unor subiecte suplimentare; 

afirmă că, în ceea ce îl priveşte, este solicitat de regulă când este vorba de alocare de 

resurse; 

 Este de părere că ştirea în discuţie nu era una specială, ci mai curând “o ştire curentă” 

şi insistă că nu este responsabilitatea sa să ştie “cum ajunge o ştire la Bucureşti”;  

 Consideră că aducerea în discuţie a convorbirii telefonice din 17 august pe care ar fi 

avut-o, potrivit afirmaţiilor acestuia, cu directorul Ştirilor Claudiu Lucaci depăşeşte 

competenţele Comisiei de etică şi arbitraj, care nu poate face “o cercetare 

administrativă” ci una “conform Statutului ziaristului”; este de părere că “intenţia” 

comisiei de a afla cum a ajuns ştirea la Bucureşti este “chiar periculoasă”; 

 La observaţia că cineva trebuie să-şi fi asumat responsabilitatea transmiterii ştirii, în 

condiţiile în care producătorul executiv Adrian Rozenberg a considerat-o incompletă, 

apreciază că sunt aspecte diferite: “producătorul de la noi a spus«ştirea nu intră pe 

Cluj», Diana Apahidean a vorbit cu producătorul de la Bucureşti care a spus «vrem 

materialul»; 

 Întrebat dacă oricare reporter poate propune jurnalului de la Bucureşti o ştire fără 

acordul producătorului de la studioul teritorial, răspunde că e vorba de “relaţii 

personale” în baza cărora pot fi propuse materiale, dar subliniază că în această privinţă 

“hotărăsc producătorii de la Bucureşti”; 



13 

 

 Consideră că membrii Comisiei de etică şi arbitraj ar fi trebuit să ia o poziţie oficială 

faţă de atitudinea dnei Debreczeni Hajnal care, potrivit informaţiilor pe care le are, “a 

făcut presiuni asupra dnei Irina Radu într-o şedinţă oficială de Consiliu de administraţie 

să fie scos reporterul vinovat şi sancţionat ca atare”; adaugă că “există şi aşa suspiciuni 

că “s-ar fi discutat la nivelul Comisiei de etică anumite lucruri”, ceea ce îl face să aibă 

rezerve în privinţa obiectivităţii acesteia; 

 Preşedintele comisiei  dă asigurări că  nici asupra sa, nici asupra celorlaţi membri nu 

au existat presiuni, “din interiorul TVR sau din interiorul Consiliului de administraţie” şi 

arată că membrii comisiei nu pot lua o poziţie publică pe baza unor informaţii grave în 

conţinut, dar neverificate. În replică, directorul TVR Cluj sugerează comisiei să ceară 

consultarea stenogramelor sau înregistrările ultimei şedinţe a Consiliului de 

administraţie, făcând referire şi la faptul că informaţiile pe care le-a invocat ar fi fost 

confirmate public de dna Monica Ghiurco, membru al C.A. 

 

2. Observaţii şi constatări 

După analiza conţinutului sesizărilor primite, a punctelor de vedere sintetizate mai sus, 

a vizionării ştirilor în discuţie şi examinarea altor documente relevante pentru acest caz 

(O.U.G. nr.31/2002, traducerea în limba română a piesei Utálom a XX. századot /Urăsc 

întreg secolul XX  interpretată de trupa “Beatrice”, articole şi comentarii din presă 

legate de subiect ş.a.), Comisia de etică şi arbitraj constată că: 

 Dincolo de subiectul comun şi informaţiile reluate în cele trei materiale consacrate de 

jurnalele TVR concertului de la Cluj al trupei “Beatrice”, prin intervenţii editoriale 

semnificative s-a ajuns ca fiecare difuzare să reprezinte un produs jurnalistic distinct, 

cu particularităţi şi diferenţe importante de conţinut şi structură, ceea ce obligă la o 

analiză individualizată a materialelor din 17, 18 şi 19 august; 

 Forma iniţială a reportajului (refuzată la difuzare pe TVR Cluj de către producătorul 

executiv pe motiv că este incompletă, dar trimisă şi acceptată la Bucureşti la 

propunerea reporterului Diana Apahidean) conţine trei declaraţii pe marginea 

subiectului: două opinii defavorabile la adresa trupei “Beatrice” şi a organizatorilor care 

au ales să o invite să concerteze la Cluj (jurnalistul Cosmin Puriş şi analistul Adrian 

Ivan) şi poziţia reprezentantului organizatorilor, Sánta Levente, faţă de criticile aduse  

(vezi anexa 1); 



14 

 

 Din varianta ştirii difuzate în Jurnalul din 17 august pe TVR1 la ora 19.00 lipseşte 

propoziţia de început care menţiona că fragmentul prezentat a fost înregistrat la un 

spectacol din 2009, precum şi poziţia exprimată de reprezentantul organizatorilor        

(vezi anexa 2); 

 Varianta difuzată în 18 august pe TVR 2, ora 12.00, include declaraţia dlui Sánta Levente 

într-o formă scurtată din care a fost eliminat pasajul care explica rostul proiectării în 

concert  a imaginilor unor dictatori (“Au apărut într-adevăr imagini cu Hitler, cu Stalin, 

cu Isis (…), dar e vorba în mesajul melodiei chiar de liderii şi (de) cei care au generat  

aceste orori ale istoriei şi împotrivă cărora este îndreptată explicit”), păstrându-se în 

schimb două fraze asemănătoare în conţinut care sugerează delimitarea 

organizatorilor faţă de protagoniştii concertului (“Nu ne identificăm şi nu ne asumăm 

toate mesajele lor (…) Nu putem să ne asumăm tot repertoriul lor...”) (vezi anexa 3); 

 Materialul difuzat în 19 august (TVR 1) este actualizat cu informaţia privind 

autosesizarea poliţiei Cluj care verifică dacă în timpul concertului “au fost promovate 

persoane vinovate de săvârşirea unor infracţiuni contra păcii şi omenirii”, susţinută de 

purtătorul de cuvânt al poliţiei, şi cu punctul de vedere al Primăriei Cluj Napoca, în 

calitate de finanţator al Zilelor Culturale Maghiare. În material este inclusă pentru 

prima oară varianta integrală a declaraţiei reprezentantului organizatorilor înregistrată 

in 17 august, ca şi un fragment din comunicatul oficial al acestora dat publicităţii în ziua 

precedentă, evitându-se însă menţionarea faptului că luarea de poziţie a fost generată 

de ceea ce semnatarii consideră a fi informaţii “tendenţioase şi trunchiate apărute în 

presă” (vezi anexa 4); 

 În toate cele trei materiale dedicate subiectului sunt prezentate secvenţe de arhivă de 

la un concert al trupei “Beatrice” purtând menţiunea “sursa youtube, 2009”, fără ca în 

vreuna dintre variante să se precizeze –  în scris sau în comentariu – că respectivul 

concert din urmă cu şapte ani a avut loc în Ungaria, la Vác; 

 În niciunul dintre cele trei reportaje difuzate, melodia asociată cu imaginile unor foşti 

dictatori cu care a început concertul de la Cluj nu este însoţită de o traducere a 

versurilor asumată de jurnalist, spre deosebire de secvenţele de la concertul din 2009 

din Ungaria care, în aceleaşi materiale, beneficiază de subtitrarea în limba română la 

indicaţia expresă a reporterului : “Va fi, va fi, va fi, pentru că va fi! Clujul va fi din nou 

oraş maghiar” (versuri din cântecul naţionalist  “Lesz, lesz, lesz!” , compus în 1938); 



15 

 

  Din lectura traducerii în limba română a textului melodiei din concert suspectate că 

promovează figurile dictatoriale (Utálom a XX. századot /Urăsc întreg secolul XX), pusă la 

dispoziţia colegilor din comisie de jurnalistul  Sándor Kacsó, reiese fără echivoc că 

versurile deplâng influenţa nefastă a personajelor respective asupra istoriei Ungariei şi 

a lumii (vezi anexa 5);    

 Deşi concertul trupei “Beatrice” din cadrul Zilelor Culturale Maghiare de la Cluj-

Napoca a fost un eveniment adresat cu deosebire publicului vorbitor de limbă maghiară 

şi în condiţiile în care tema “controverselor” invocate ca subiect – afişarea în spectacol 

a imaginilor cu Hitler şi Lenin – nu avea conotaţie etnică, singurul comentator de limbă 

maghiară intervievat a fost dl Sánta Levente, în calitatea sa oficială de reprezentant al 

organizatorilor; 

 Comisia nu a găsit informaţii sau alte indicii care să ateste prezenţa presupuselor 

controverse din jurul concertului trupei “Beatrice” între subiectele proprii ale 

jurnaliştilor altor televiziuni; singurele referiri la subiect identificate sunt ulterioare 

datei de 17 august şi citează ca sursă ştirea difuzată de TVR, folosind ca ilustraţie 

imagini din materialul semnat de Diana Apahidean (inclusiv secvenţele de arhivă de la 

concertul din Ungaria din 2009); 

 În continuarea observaţiei de mai sus, există suficiente elemente care conduc la 

concluzia rezonabilă că poliţia locală a început verificările privind presupusa încălcare 

în spectacolul de la Cluj a reglementărilor legale care interzic organizaţiile şi 

simbolurile cu caracter fascist, rasist sau xenofob ca urmare a ştirilor despre concert 

difuzate sau inspirate de TVR; 

 De altfel, niciunul din materialele analizate nu prezintă lămuriri privind conţinutul 

reglementărilor menţionate mai sus (O.U.G. nr. 31/2002), situaţiile în care se aplică şi 

excepţiile prevăzute (“Nu constituie infracţiune fapta prevăzută la… […], dacă este 

săvârşită în interesul artei sau ştiinţei, cercetării ori educaţiei”); 

 Este logic că, în baza aceluiaşi text de lege, în categoriile exceptate se încadra şi  

“prelegerea” despre Miklós Horthy din 2015 pe care reporterul o invocă în material ca 

precedent în ceea ce priveşte controversele provocate de Zilele Cuturale Maghiare; 

 Potrivit informaţiilor obţinute de comisie, organizatorii nu au postat şi nici nu au 

autorizat postarea concertului pe youtube, cum se insinuează în jurnalul din 19 august.  



16 

 

 3. Concluzii 

Pe baza observaţiilor şi constatărilor de mai sus, membrii Comisiei de etică şi arbitraj au 

ajuns în unanimitate la următoarele concluzii: 

a) Deşi subiectul declarat al ştirii semnate de reporterul Diana Apahidean îl constituie 

“controversele” prilejuite de concertul  de la Cluj-Napoca al formaţiei ungare 

“Beatrice”, materialul difuzat în jurnalul din 17 august reprezintă o înşiruire de opinii 

critice, supoziţii şi insinuări, ceea ce - în lipsa contrapunerii oricăror părei diferite, 

explicaţii sau răspunsuri la acuzaţii – îl transformă într-un demers jurnalistic 

unilateral. Indiferent de cauzele de ordin intern invocate de responsabilii editoriali ai 

Ştirilor de la Bucureşti pentru omiterea din materialul difuzat a poziţiei 

reprezentantului organizatorilor (presiunea timpului, neatenţie, aspecte tehnice), 

rezultatul este neîndeplinirea exigenţelor stabilite de Statutul ziaristului din SRTv:  

“Art. 9. În prezentarea unor dispute de opinii, ziaristul din televiziunea publică va 

asigura prezenţa părţilor implicate.” 

b) În pofida introducerii poziţiei reprezentantului organizatorilor în varianta materialului 

difuzată în 18 august, eliminarea la montaj a explicaţiei sale privind considerentele 

artistice care au stat la baza proiectării în concert a imaginilor cu Hitler, Stalin şi ISIS 

nu a făcut decât să păstreze caracterul unilateral al ştirii, pe fondul unui aparent 

echilibru. La fel de neînţeles ca şi greşeala profesională descrisă anterior, şi această 

decizie editorială contravine prevederilor Statutului ziaristului: 

“Art. 12.(2) Ziariştii implicaţi în procesarea şi difuzarea emisiunilor de televiziune au 

obligaţia de a respecta mesajul iniţial al autorului”. 

c) Ilustrarea începutului reportajului dedicat concertului din 16 august cu imagini de 

arhivă ale aceleiaşi formaţii cântând în 2009 o piesă care nu s-a regăsit în repertoriul 

de la Cluj-Napoca reprezintă nu doar o alegere discutabilă din punct de vedere al 

tehnicii de redactare, ci una care creează confuzie şi lasă loc de interpretări. Există 

dovezi că plasarea acestui element de background înaintea informaţiilor la zi  le-a 

indus multor telespectatori – unii dintre ei jurnalişti - convingerea că versurile a căror 

traducere putea fi citită pe ecran au fost rostite pe scena de la Cluj. Această percepţie 

eronată a fost favorizată şi de poziţionarea neinspirată a înscrisului “sursa: youtube, 

2009” într-un loc greu lizibil, imediat deasupra benzilor pe care defilau ştirile în crawl. 



17 

 

Deficienţele descrise mai sus se constituie în încălcarea altei obligaţii profesionale 

precizată în Statutul ziaristului: 

 “Art.12 (1). Ziaristul din televiziunea publică are datoria de a-şi structura mesajele 

publicistice cu corectitudine şi acurateţe, astfel încât ele să poată fi înţelese în mod 

clar de către public”.  

d) Jurnalista Diana Apahidean a evitat să prezinte în reportaj informaţii indispensabile în 

context. Astfel, prin simpla citare, parafrazare sau subtitrare a traducerii refrenului 

melodiei interpretate în concertul de la Cluj – traducere de care avea ştiinţă la momentul 

redactării ştirii, potrivit propriilor declaraţii – le-ar fi oferit telespectatorilor posibilitatea 

de a discerne singuri,  în cunoştinţă de cauză, dacă textul piesei Urăsc întreg secolul XX  

elogiază sau dezavuează personajele istorice proiectate pe fundal. 

În aceeaşi măsură, o scurtă descriere a situaţiilor exceptate de la restricţiile  legale 

privind “utilizarea în public a simbolurilor fasciste, rasiste sau xenofobe” sau a promovării 

“cultului persoanelor vinovate de infracţiuni împotriva păcii şi omenirii” ar fi putut lămuri 

telespectatorii dacă şi în ce măsură subiectul ştirii care li s-a propus este unul viabil. 

În locul unor astfel de clarificări jurnalistice la îndemână (propuse jurnalistei de către 

producătorul executiv de la TVR Cluj), autorul materialului a preferat să sugereze 

vinovăţia probabilă a responsabililor “Zilelor Culturale Maghiare” prin introducerea unei 

referiri nesusţinute şi fără relevanţă pentru subiect (prelegerea ştiinţifică 

“controversată” din ediţia trecută dedicată lui Miklos Horthy – jurnalele din 17 şi 18 

august), ca şi prin insinuarea implicării organizatorilor în ştegerea înregistrării 

concertului de pe Internet (jurnalul din 19 august). Această manieră neprofesionistă în 

care a fost conceput reportajul analizat reprezintă o încălcare a prevederilor Statutul 

ziaristului din SRTv:  

Art.21. Ziaristul din televiziunea publică are obligaţia de a nu modifica, prin selecţia 

(…) şi structura finală a informaţiilor prezentate, adevărul asupra evenimentelor şi 

situaţiilor pe care le relatează.(…) Punerea într-o lumină falsă a proceselor sociale, a 

acţiunilor şi persoanelor constituie grave abateri de la condiţia de ziarist profesionist. 

e) Unul dintre efectele negative ale modului defectuos de realizare a materialului este 

probat de felul în care alte publicaţii au preluat, citat  şi interpretat ştirea difuzată de 

TVR. În majoritatea cazurilor,  informaţiile, declaraţiile şi imaginile transmise de 

serviciul public de televiziune au fost folosite ca argumente în formularea de critici 



18 

 

virulente la adresa organizatorilor Zilelor Cuturale Maghiare şi în dezbateri cu evidente 

conotaţii politice. Există cazuri în care unii ziarişti,  invocând ştirea TVR, susţin şi acum, 

după ce autorităţile au constatat că nu s-a încălcat nicio prevedere legală, că la 

spectacolul de la Cluj- Napoca s-ar fi cântat “Clujul va fi din nou maghiar” (vezi anexa 6).  

Situaţia descrisă este o consecinţă a nerespectării Statutului Ziaristului: 

 Art.17. Ziaristul din televiziunea publică nu va produce, favoriza sau stimula (…) 

orice formă de manipulare psihologică. 

f) Din recapitularea concluziilor precedente rezultă că în fiecare din cele trei materiale 

difuzate de TVR care au reflectat concertul de la Cluj al trupei ungare “Beatrice” au fost 

încălcate, în forme şi grade de gravitate diferite, prevederi punctuale din Statului 

Ziaristului din SRTv.  În acelaşi timp, în baza abaterile constatate, comisia consideră că 

în niciunul din materialele difuzate nu a fost respectată principala obligaţie 

profesională stabilită de Statut:  

„Art.5. Ziaristul din televiziunea publică are ca principale îndatoriri respectarea 

adevărului faptelor relatate şi slujirea interesului public. El va folosi în toate situaţiile 

litigioase de natură politică sau socială principiul echidistanţei şi al imparţialităţii.”  

g) Date fiind informaţiile contradictorii furnizate de responsbilii Direcţiei Ştiri şi conducerea 

TVR Cluj în ceea ce priveşte procedurile şi responsabilităţile în astfel de situaţii, nu s-a 

putut clarifica cum un material fără viza editorială la Cluj a fost difuzat de TVR; 

h) Având în vedere că la momentul realizării ştirii dna Apahidean avea statutul de colaborator 

al TVR, comisia subliniază încă o dată necesitatea introducerii în contractele colaboratorilor 

externi a obligaţiei respectării Statutului ziaristului din SRTv şi a Codului de conduită.   

Concluziile vor fi transmise autorilor sesizărilor şi Consiliului de administraţie al TVR. 

 Cristina Andrei……………………………………………. 

 Gabriela Avram…………………………………………… 

 Răzvan Butaru…………………………………………….. 

 Horia Gruşcă……………………………………………….. 

 Ioana Mureşan…………………………………………….. 

 Sándor Kacsó………………………………………………. 

 Marian Voicu………………………………………………… 


